Du lämnar hunden eller katten på morgonen mellan kl. 08.00-08.30. Då ska djuret vara fastande, d.v.s. inte ätit sedan kl. 22 kvällen innan. Vatten går bra att ha framme. Vid intaget på kliniken får du skriva på ett mottagningsbevis för att försäkra att vi har dina uppgifter så som telefonnummer där vi kan nå dig under dagen. Du kan även göra behandlingstillval så som kloklipp.

Hunden eller katten sövs med gasnarkos för en säker sövning. Då andas de genom en tub i halsen som också säkerställer att inget vatten eller bakterier som frigörs från tandstenen kan komma från munhålan ner till lungorna.

En tandstensborttagning görs med hjälp av ultraljudsvågor från ett handinstrument. Ultraljudsvågorna vibrerar sönder tandstenen som lossnar från tandytan. Därefter poleras tändernas alla sidor för att försvåra för ny tandsten att fästa. Inför alla tandbehandlingar ska tänderna först rengöras från tandsten för att minimera risken för bakterieinfektioner i sårhålan. Tänder och tandkött undersöks vid en tandbehandling och djupet på eventuella tandköttsfickor mäts.

För att diagnostisera tandsjukdomar så som TR/FORL och parodontit (tandlossning) på hund och katt krävs röntgen av tandrötterna, eftersom det är där problemet börjar. Upptäcker veterinären en misstänkt angripen tand vid tandstensborttagningen rings djurägare upp för godkännande av tandröntgen och eventuell utdragning av den påverkade tanden. Prisuppgift ges alltid innan åtgärd. Därför är det viktigt att vi kan nå dig per telefon under hela dagen så att vi kan få tag på dig medan ditt djur ligger sövt. Får vi inte tag på dig, tvingas vi väcka djuret och boka om eventuell åtgärd till annat tillfälle.

Vi ringer när djuret är tillräckligt vaken för hemgång och en tid avtalas för hämtning, vanligtvis på eftermiddagen. Vid hämtningen ges ett hemgångsråd och eventuella instruktioner för eftervård gås igenom. Har din hund eller katt fått en eller flera tänder utdragna rekommenderas mjukmat/blötfoder 7-10 dagar för att förhindra att stygnen i munnen går upp. Såret kan även behöva rengöras med munskölj för djur. Oftast kan hunden eller katten behöva ytterligare smärtlindring efterföljande dagar och recept på detta finns i sådant fall att hämta på valfritt apotek.