Kräkningar och diarré hund, katt

Den vanligaste orsaken till kräkningar och diarré är att din hund eller katt ätit något olämpligt som orsakar en inflammation i mag- och tarmkanalen. Om ditt djur har kräkts och/eller haft diarré ett par gånger men allmäntillståndet fortsatt är bra, kan man i första hand prova med skonkost samt pro-biotika som hjälper till att återställa en normal tarmflora.

Med skonkost innebär ett lättsmält foder, det finns antingen att köpa i färdigt format som torr- eller blötfoder hos din veterinär, eller så kan man själv koka ris/vit fisk/kycklingfilé med mycket vatten och utan kryddor. All typ av skonkost ska till en början ges i mycket små portioner, endast någon tesked åt gången 6-8 gånger/dygn. Får ditt djur behålla detta kan portionerna och intervallet ökas, men det är bra att fortsätta utfodra 3-4 gånger per dygn de första dagarna för att sedan långsamt övergå till det normala. Din hund eller katt ska hela tiden ha tillgång till vatten, men får inte dricka för mycket på en gång då det är stor chans att de kräks upp allt igen. När ditt djur inte har kräkts eller haft diarré på ett par dagar kan man försiktigt övergå till det gamla fodret genom att successivt blanda ut detta med skonkosten under ytterligare ett par dagar.

Det är viktigt att komma ihåg att kräkningar och diarré är ett symptom som kan ses vid många olika sjukdomar, både i magtarmkanalen och i andra organsystem. Din hund eller katt kan ha ätit något som fastnat i mag- och tarmkanalen och gör att dess innehåll inte kan passera vidare. Detta är ett mycket allvarligt tillstånd och man kan behöva ta ut detta främmande föremål antingen med gastroskop eller genom en operation. Kräkningar och diarré kan också orsakas av en infektion med bakterier, virus eller parasiter i mag- och tarmkanalen. Detta är smittsamt och kan smitta andra hundar och katter. Vid återkommande problem från mag- och tarmkanalen kan orsaken bland annat vara foderintolerans och genetiska sjukdomar. Kräkning och diarré kan även ses vid olika typer av tumörer, bukspottkörtelinflammation eller vid problem i andra organ så som lever och njurar.

Det är därför viktigt att uppsöka en veterinär om symptomen inte ger med sig trots skonkost, om ditt djur inte ens får behålla små mängder vatten, vid intensiva symptom, om problemen kommer igen, om du misstänker att din hund eller katt svalt ett främmande föremål, om allmäntillståndet blir påverkat med till exempel trötthet eller feber, om ditt djur är uttorkat eller har ökad risk för detta (ungdjur eller äldre individer) eller om kräkningarna eller diarrén är mycket blodtillblandad. Lite ljusrosa slem kan ibland ses och är ofarligt. Detta beror på en irritation och småsår i mag- eller tarmslemhinnan.

Södermalms veterinärklinik är utrustat med laboratorium som kan ge svar på blodprover samma dag, vi har även röntgenutrustning, ultraljudsmaskin samt operationsavdelning med gasnarkos. Vi har kunnig personal för medicinska utredningar och kirurgi.