Klåda och hudproblem hos hund och katt

Vanliga orsaker till klåda hos hund och katt är parasiter, hudinfektioner och allergier. Hudbesvär kan även komma av hormonella sjukdomar, immun-medierade sjukdomar samt tumörformer. Beroende på djurets ålder är vissa sjukdomar mer troliga än andra.

Klåda kan yttra sig genom att hunden eller katten slickar eller biter sig, river med tassarna, rullar eller drar sig mot mattor och möbler.  Hudproblem kan även yttra sig genom förändrad pälskvalitet, håravfall, återkommande öroninflammationer, mjäll, sår och skorpor eller förändringar i pigmenteringen.

Vid ovanstående symptom rekommenderas en veterinärundersökning. Prover så som bakterie- och svampodling, skrapprov för parasiter eller blodprover för hormonella sjukdomar och nedsatt immunförsvar kan utföras beroende på veterinärens bedömning. Hudproblem kan ibland vara komplicerade och det kan vara bra att som djurägare ha förståelse för att det kan ta tid, kräva återbesök och innebära ansträngningar för att komma fram till en diagnos och få rätt behandling.

Det finns många olika sorters behandlingsalternativ beroende på den bakomliggande orsaken. Det finns medicinska schampon, fodertillskott, foder, krämer och mediciner att ta till, men det måste alltid föranledas av ett veterinärbesök. I vissa fall kan behandlingen komma att bli livslång.

Södermalms veterinärklinik har erfarna veterinärer för medicinska utredningar. Vi har även ett välutrustat laboratorium där vi kan analysera många olika sorters prover och få svar samma dag. Vid behov finns även möjligheten att skicka ytterligare prover för analys hos externa labb.